۱. پلتفرم مناسب واسه وبلاگ نویسی رو انتخاب کنین

اولین چالشی که با اون روبه رو میشید، انتخاب یک پلتفرم واسه وبلاگ نویسیه. انتخابای رایگان زیادی واسه وبلاگ نویسی جلو شماس، ازجمله استفاده از پلتفرمایی مثل وردپرس، تامبلر، تایپ پد و بلاگر. همه این پلتفرما، تمای آماده ی رایگان دارن که می تونین اونا رو واسه اهداف موردنظرتان شخصی سازی کنین و خیلی راحت وبلاگ نویسی رو شروع کنین. حتی اگه کار با این پلتفرما رو بلد نیستین می تونین از ویدئوهای آموزشی موجود در وب استفاده کنین. مثلا آموزش کار با وردپرس رو خیلی راحت می تونین در سایتای مختلف پیدا کنین.

۲. یک پارچگی وبلاگ و سایت رو مورد توجه بذارین

ازنظر بهینه سازی موتورهای جست وجو، باید این نکته رو همیشه مورد توجه داشته باشین که وبلاگ و محتوایی که ایجاد می کنین، باید با سایت موردنظرتان هماهنگ و یک پارچه باشه تا بیشتر از قبل، موردتوجه موتورهای جست وجو قرار بگیرین. علاوه براین، سئو یا همون بهینه سازی موتورهای جست وجو، به محتوای شما بستگی داره. اگه نمی تونین وبلاگی یک پارچه داشته باشین یا یک پیشرفت دهنده ی وب واسه مدیریت اون استخدام کنین، از یک پلتفرم وبلاگ رایگان استفاده کنین و حتما در محتوای خود، لینکایی از سایت اصلی رو بذارین.

۳. یک جایگاه یا موضوع خاص پیدا کنین

زمانی که واسه انتخاب موضوع وبلاگ تصمیم می گیرین، سعی کنین چیزی رو انتخاب کنین که خوانندگان و موتورهای جست وجو به دنبال اون هستن؛ درواقع موضوعی که هر دو طرف رو راضی کنه. سعی کنین مطالب وبلاگ خیلی عمومی نباشه. بر یک موضوع خاص تمرکز کنین و روی اون بیشتر تأکید داشته باشین. جایگاه خود رو پیدا کنین، اونو دنبال کنین و سعی کنین از موضوع اصلی دور نشید.

۴. در مورد چیزی که دوست دارین، بنویسین

یکی دیگر از نکاتی که در وبلاگ نویسی باید بهش توجه کنین اینه که درمورد چیزی که خودتون بهش علاقه دارین بنویسین، وگرنه، تمایلی واسه نوشتن نخواهید داشت. اگه در این کار، علاقه و اشتیاق وجود نداشته باشه، محتوای جذابی تولید نمی شه، درنتیجه موضوعی پیدا کنین که با اون راحتید و فقط درمورد اون بنویسین. مثلا اگه موزه دار هستین می تونین، درمورد موزه داری، موزهای بزرگ دنیا و نمایشگاهای موردعلاقه تون بنویسین. اگه کارگردان تئاتر هستین، درمورد این صنعت بنویسین و برنامه های کاری خود رو با بقیه به اشتراک بذارین.

۵. مطالب مهم به اشتراک بذارین

اگه محتوای مطلوب مخاطبان رو ارائه نکنین، نمی تونین در مورد ی وبلاگ نویسی به موفقیت دست پیدا کنین. به مخاطبان، مطالبی رو ارائه کنین که به دنبال اون می گردن و در جست وجوهای اینترنتی خود اونو دنبال می کنن. ارائه مطالب مهم یکی از مهم ترین نکاتیه که در تولید محتوا باید بهش توجه کنین. اگه محتوای شما به اندازه کافی واسه مخاطب جالب و مفید نباشه، اونو دنبال نمی کنه. در مورد اون چیزی که منتشر می کنین خوب فکر کنین و اون چیزی رو به مردم ارائه کنین که دنبالش می گردن.

۶. واسه تبلیغ وبلاگ سعی کنین

نباید توقع داشته باشین که یک وبلاگ بسازین و بدون تبلیغ و بازاریابی، مخاطبان زیادی رو به طرف وبلاگ جذب کنین. باید واسه معرفی و تبلیغ وبلاگ، سعی کنین و این کار رو با روشای مختلف انجام بدین. می تونین با بلاگرهای دیگر رابطه برقرار کنین و از اونا بخواهید که شما رو معرفی کنن یا با گذاشتن کامنتای مهم واسه بقیه وبلاگا، توجه مخاطبان و بقیه بلاگرها رو جلب کنین. می تونین از موتورهای جست وجو استفاده کنین و درمورد موضوعاتی بنویسین که موردتوجه مردمه. می تونین واسه مجله های آنلاین مطلب بنویسین و با این کار، وبلاگ خود رو معرفی کنین. فرقی نمی کنه که کدوم روش رو انتخاب می کنین، فقط واسه تبلیغ وبلاگ خود حسابی وقت بذارین. هیچ بهونه ای واسه انجام ندادن این کار، پذیرفته نیس.

۷. مخاطبان رو به رفت و امد تشویق کنین

مخاطبان خود رو تشویق کنین که با شما و بقیه مخاطبان، رفت و امد داشته باشن و در بخشای مختلف اون همکاری کنن. از اونا بخواهید که نظرات شون رو درمورد مقاله های مختلف ارائه و سؤال کنن. هر جایی که امکان داره، اونا رو واسه مشارکت و رفت و امد بیشتر تشویق کنین. از اونا بازخورد بگیرین و به مشارکت اونا جواب بدین. مردم دوست دارن نظرات خود رو با بقیه به اشتراک بذارن و باهم در مورد یک موضوع، رفت و امد داشته باشن. رفتار صمیمی ای با اونا داشته باشین و از ایجاد رابطه با بقیه نترسین.

۸. امکان نظر دادن رو واسه مخاطبان جفت و جور کنین

کاری کنین که نظر دادن واسه خوانندگان وبلاگ راحت باشه. اینکه مخاطبان، اشتیاق زیادی واسه کامنت گذاشتن در وبلاگ شما ندارن، ممکنه دلایل زیادی داشته باشه. مثلا اینکه ثبت نام در وبلاگ و ورود بهش، کاری سخت و زمان بره یا در مورد مطالبی می نویسید که معمولا مردم دوست ندارن درمورد اون صحبت کنن. کاری کنین که کامنت گذاشتن واسه مخاطبان راحت باشه و بخش مربوط به نظرات خیلی راحت دردسترس اونا قرار داشته باشه. در مورد موضوعاتی بنویسین که مردم دوست دارن درمورد اون نظر دهند. اگه مخاطبان بتونن در وبلاگ شما با بقیه رفت و امد داشته باشن، مطمئنا دوباره بهش سر میزنن.

۹. نگران پیامای منفی نباشید

بعضی وقتا ممکنه در وبلاگ خود، پیامای منفی و ناجوری از طرف مخاطبان دریافت کنین. اجازه ندین این پیاما شما رو ناامید کنه و از وبلاگ نویسی دورتون کنه. می تونین هر کامنت منفی که باعث ناراحتی شما شد، خیلی راحت اونو پاک کنین یا مثبت و قابل احترام بهش جواب بدین. نگران نظرات منفی نباشید و با اینکه بسیار کم اتفاق می افتن، خودتون رو واسه رفتار درست در مقابل اونا آماده کنین.

۱۰. نترسین و اعتمادبه نفس داشته باشین

وقتی وبلاگ شما به مرحله ای می رسه که بیشتر از هزار مخاطب در ماه بهش سر میزنن، ممکنه اعتماد به نفس خود رو واسه نوشتن ازدست بدین و این طبیعیه. از این شرایط دچار ترس و ترس نشید و با این ترس مقابله کنین. حتما دلیلی داره که مخاطبان زیادی دارین، درنتیجه به تواناییای خود اعتماد داشته باشین و نوشتن مطالب جذاب رو ادامه بدین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ورزش تای چی چیه و چه فوایدی واسه بدن داره؟ "

۱۱. از تصاویر جذاب استفاده کنین

مخاطبان وبلاگا تصاویر رو دوست دارن. تعداد خیلی از محبوب ترین وبلاگای خلاقانه و هنری در دنیا، از تصاویر زیادی در مطالب خود استفاده می کنن. علاقه مردم به تصاویر به این دلیله که دوست دارن مطالب یک صفحه وب رو به سرعت اسکن کنن و از اون سر دربیاورند. علاوه براین، تصاویر و نمادهای چشمی باعث می شن که متنای بلند، کمتر خسته کننده به نظر برسن و حکم زنگ تفریح رو در بین مطالب بلند دارن. وقتی در یک وبلاگ خلاقانه مطلب می نویسید، تصاویر نقش بسیار مهمی در ارائه محتوای مطلوب دارن، پس تا جایی که ممکنه از تصاویر جذاب و مناسب استفاده کنین که توجه مخاطبان تون رو جلب کنه.

۱۲. خوندن مطالب رو ساده تر کنین

تحقیقات نشون می ده که مردم قبل از خوندن جزء به جزء مطلب، اونو بازبینی و اسکن می کنن. پس اگه کاری کنین که خوندن مطالب شما راحت تر و سریع تر باشه، توجه مخاطبان رو جلب می کنین. در هر جایی از مطلب که امکان پذیره، از فهرستا، نقل قولا و بقیه موارد مثل به عنوان یک زنگ تفریح استفاده کنین. از نظر بهینه سازی موتورهای جست وجو، مطلب شما باید کمه کم ۲۵۰ کلمه داشته باشه و بهتره که همیشه همین مقدار رو واسه مطالب خود درنظر بگیرین، مگه اینکه یک مقاله کامل مثل این مطلب نوشته باشین که از روی زور باید طولانی باشه. در مطالب بلند، با دسته بندی کردن و قرار دادن عنوانای زیرمجموعها، می تونین مطلبی منتشر کنین که خواندنش واسه مخاطب، راحت باشه.

۱۳. عنوانای جذاب و تأثیرگذار واسه مطالب خود انتخاب کنین

وقتی به موضوع موردنظرتان واسه تولیدمحتوا فکر می کنین، عنوانی جذاب، گیرا و تأثیرگذار انتخاب کنین که اتفاقا بیشتر مردم در موتورهای جست وجو به دنبال اون می گردن. باید عنوان رو به نحوی انتخاب کنین که جدا از اینکه جلب توجه مخاطب، اونو واسه خوندن ادامه مطلب تحریک می کنه و کنجکاوی اونو تحریک می کنه.

۱۴. به طور منظم وبلاگ رو به روزرسانی کنین

وبلاگ، درست مثل یک روزنامه یا مجله آنلاینه، پس، مخاطبان توقع دارن که به طور منظم به روز شه و همیشه مطلب جدیدی داشته باشه. کمه کم با دو مطلب در هفته، باید وبلاگ خود رو بروزرسانی نگه دارین. البته بهترین حالت اینه که هر روز پست بذارین؛ به ویژه اگه بهینه سازی موتورهای جست وجو واسه تون مهمه. وگرنه سعی کنین منظم، مطالبی رو آماده کنین و به مدتای طولانی، وبلاگ رو آزاد نکنین. اگه واسه سفر و تعطیلات برنامه ای دارین، می تونین واسه بروزرسانی کردن وبلاگ از وسایل زمان بندی ارسال مطالب استفاده کنین که به طور خودکار مطلب دلخواه شما رو در ساعت و روز مشخص منتشر می کنه.

۱۵. وبلاگ تون رو شلوغ نکنین

از درهم ریختگی و شلوغی پرهیز کنین. وقتی وبلاگی طراحی می کنین، چه زمانی که از اول اونو طراحی می کنین و چه زمانی که از پلتفرمای رایگان استفاده می کنین، سادگی طراحی اونو اولویت ی کار خود بذارین. صفحه ای پر از متن و عکس و امکانات اضافه، موجب سردرگمی مخاطب می شه. صفحه وبلاگ رو طوری طراحی کنین که واسه مخاطب خوب باشه و با این کار، باعث میشید که مخاطبان بازم به وبلاگ شما برگردن.

۱۶. از رسانه های اجتماعی استفاده کنین

نسبت به شبکه ها و رسانه های اجتماعی بی توجه نباشید و از اونا خوب استفاده کنین. در شبکه های اجتماعی لینک وبلاگ تون رو بذارین و در اونا، دنبال کنندگان خود رو از آخرین پستای وبلاگ باخبر کنین. بعضی از شبکه های اجتماعی امکاناتی دارن که با استفاده از اونا می تونین به طور خودکار پیامایی مبنی بر به روزرسانی وبلاگ واسه مخاطبان بفرستید. هر روشی رو امتحان کنین و اگه مناسب نیازای شما بود، استفاده از اونو ادامه بدین.

۱۷. به آمار و ارقام وبلاگ توجه کنین

با استفاده از وسایل مختلف می تونین پی ببرین که مخاطبان، چه جوری به وبلاگ شما رسیدن و با جست وجوی چه موضوعاتی، مطالب شما رو پیدا کردن. با استفاده از این آمار، می تونین محتوای وبلاگ رو برابر نیازها و علایق مخاطبان، تهیه کنین. از منابع بیرونی استفاده کنین تا بفهمین مخاطبان به دنبال چه موضوعاتی می گردن. اگه واسه معرفی وبلاگ در آنلاین هزینه کردین، استفاده از این آمار به شما کمک می کنه که میزان تأثیرگذاری و میزان بازگشت سرمایه رو حساب کنین و به این نتیجه برسین که تبلیغ دلخواه واسه شما مفید بوده یا نه. توجه ویژه ای به این آمار و ارقام وب داشته باشین تا مطمئن شید که وبلاگ تون به اندازه کافی قدرتمنده و راه درست رو طی می کنه.

۱۸. دنبال کردن وبلاگ رو راحت تر کنین

با اضافه کردن دکمهایی واسه دنبال کردن وبلاگ و شبکه های اجتماعی، مخاطبان رو تشویق کنین. اگه این دکمها و لینکا خیلی راحت دردسترس مخاطبان و جلوی چشم اونا باشه، احتمال اینکه از اون استفاده کنن بیشتر می شه.

۱۹. روابط صمیمی تری برقرار کنین

در پستای وبلاگ درمورد خودتون هم بنویسین؛ اینطوری، مخاطبان با شما احساس صمیمیت می کنن. مردم دوست دارن که افراد رو دنبال کنن نه شرکتا و برندها. می تونین یک بخش با عنوان «درباره من» در وبلاگ بذارین و اونجا درباره خودتون توضیح بدین و یک عکس از خودتون واسه مخاطب بذارین. با این کار، روابط صمیمانه تری با مخاطبان خود دارین و اونا شما رو به عنوان یک فرد دنبال می کنن؛ درنتیجه احتمال وفاداری اونا و اینکه بازم به وبلاگ تون برگردن، بیشتر می شه.

۲۰. مطالب رو قبل از ارسال، بازبینی و ویرایش کنین

قبل اینکه دکمه ی ارسال رو بزنین و محتوای تولیدشده رو منتشر کنین، مقاله رو بارها بخونین و غلطای املایی و نگارشی اونو تصحیح کنین. غلطای املایی نه تنها همه زحمات شما واسه ارائه مطلب خلاقانه رو ازبین می بره، بلکه ازنظر بهینه سازی موتورهای جست وجو هم مشکلات زیادی واسه تون به وجود میاره. قبل اینکه مطلبی رو منتشر کنین، از همه نظر اونو بارها بررسی کنین.



شغلی رو انتخاب کن که عاشق اون هستی، اون وقت حتی یک روز هم در زندگیت مجبور بخای بود کار کنی


۴۰۰۰۰تومن


۲۰۰۰۰تومن

دسته‌ها: آموزشی