دوچرخه سواری فعالیتی لذت بخشه. جدا از اینکه تفریح، ورزش خوبی هم حساب می شه. اما ورزش اسپینینگ که با استفاده از دوچرخه ثابت و ۴۵ دقیقه رکاب زدن و عرق کردن در اتاقی بسته انجام می شه، کمی بد به نظر میاد. اما چه کارایی بکنیم تا از این فعالیت لذت ببریم؟ این مقاله رو بخونین تا با این ورزش بیشتر آشنا شید.

 

۱. شما انرژی لازم واسه کل تمرین رو به دست میارید

رقص نور و موزیکی که در کلاسا استفاده می شه، باعث می شن تا یک لحظه هم متوقف نشید.

کئونی هادوبا (Keoni Hudoba) مبتکر روش Cyc که در کلاسای تناسب اندام Cyc در آمریکا استفاده می شه، می گه بهترین پستی که در شبکه های اجتماعی از یکی از شاگردانم دیدم، این بود:

«خسته از کلاس برگشتم. وقتی به اونجا می ری، مربی ۱۲۰٪ انرژی مورد نیازت رو به تو می ده، یک انرژی مسری که به همه انتقال می کنه.»

۲. شما بیشترین حد فشار رو به خود میارید، اما نه اون قدر که مشکل ساز شه

کلاسای اسپینینگ فقط واسه مسابقات بین المللی دوچرخه سواری ساخته نشده. این کلاسا واسه افرادی از سطح مبتدی تا حرفه ای و هر اندازه از آمادگی جسمی طراحی شده. هادوبا می گه: «ما در طول هر تمرین لحظاتی پرفشار و لحظاتی کم فشار کار می کنیم. پس پاهای شما رو به رقابت می کشیم، ولی نه در حدی که احساس ناتوانی کنین. در بیشتر کلاسا وضعیت این جور. در بیشتر زمان کلاسا به جای حالت «سربالایی شدید» از حالت «زمین مسطح» استفاده می شه. تمریناتی که شدت و سختی شون نوسان داره، ضربان قلب شما رو بالاتر می بره و کمک می کنه تا در زمانی کم، کالری تقریبا زیادی بسوزونین. شاید بعد از کلاس بالا و پایین رفتن از پلها کمی واسه تون سخت شه. ولی این خستگی واسه تون شیرین هستش.»

۳. موسیقی به شما کمک می کنه تا سختی رکاب زدن رو از یاد ببرین

پس از چند جلسه کلاس، کم کم مربی مناسب خود رو شناسایی می کنین. می تونین بفهمین چه کسائی در موسیقی سلیقه ای مثل شما دارن. ریتم موسیقی و دیدن افرادی که سخت در حال رکاب زدن هستن، شما رو تشویق می کنه تا سرعت خود رو حفظ کنین. تحقیقات هم نشون داده ورزشکارانی که بین تمرین موسیقی با ریتم سریع گوش می کنن، سعی بیشتری می کنن. موسیقی نقش مهمی داره. موسقی به شما کمک می کنه تا احساسات منفی خود رو با احساسات خوب و مثبت جانشین کنین. مثلا اگه روز بدی داشته اید، به شما کمک می کنه تا شروعی تازه داشته باشین. با گوش دادن موسیقی در کلاس، می تونین آهنگایی رو که دوست دارین شناسایی کنین، دانلود کنین و در خونه یا جای دیگر بین ورزش گوش کنین.

۴. ورزش اسپینینگ جدا از اینکه پاها، بقیه نقاط بدن رو هم به رقابت می کشه

در کلاس اسپینینگ خیلی انتظار دیدن وزنه نداشته باشین. این ورزش، بیشتر استقامتیه. در حالی که بیشتر تمرکز در ورزش اسپینینگ روی پاهاه، ولی رو شایی هست که به شما کمک می کنه تا بیشتر نقاط بدن خود رو به رقابت بکشین. هادوبا می گه: «می تونیم بجز پاها، کل بدن تون رو هم بین رکاب زدن درگیر کنیم. واسه این کار، بعضی از حرکات ورزشای دیگر (مثل مشت زدن به کیسه بوکس) رو با رکاب زدن ترکیب می کنیم. با این روش میشه بازوها و شونِه رو هم درگیر کرد. بعضی وقتا وزنهایی رو بین رکاب زدن در دست فرد قرار میدیم. شاید این وزنها اول کار به نظر سبک بیان. ولی با ادامه تمرین و افزایش خستگی، همین وزنه ههای سبک حسابی شما رو به رقابت میکشن.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   واقعیتای زندگی که هر فردی باید اونا رو قبول کنه 

۵. کم کم به احساس دردی که دارین عادت می کنین

اگه مدتیه که ورزش نکردین و می خواید واسه اولین جلسه رکاب بزنین، احتمال داره روز بعد احساس درد داشته باشین. واسه جلوگیری از درد شدید، روز بعد نباید در تموم مدت تمرین روی صندلی دوچرخه ثابت بشینین. نشستن طولانی روی صندلی و وارد شدن نیروی زیاد به شما، می تونه به شما آسیب بزنه. در بیشتر کلاسا بین آهنگا از شما می خوان تا بلند شید و دوباره روی صندلی خود بشینین. با این حال اگه احساس راحتی نکردید، می تونین از صندلیای نرم تر استفاده کنین.

۶. معمولا اسپینینگ موجب افزایش اندازه پاهایتان نمی شه

خیلی از افراد به غلط تصور می کنن با رکاب زدن اندازه پاهایشان بزرگ می شه. هادوبا می گه: «درسته که با پرس سینه ۱۳۰ کیلوگرمی در دراز مدت، حجم عضلات سینه ی شما زیاد می شه. ولی اگه بخواهید با رکاب زدن پاهای خود رو بزرگ کنین، باید ۸ ساعت با فشار سنگین رکاب بزنین. بیشتر کلاسا، اسپینینگ رو همراه با تمریناتی واسه بالا تنه ی شما در نظر می گیرن. این کار باعث می شه تا عضلاتی که زیاد از اونا استفاده نکردین رو به کار بگیرین و بدن شما شکل بهتری پیدا کنه.»

۷. روحیه ی کار تیمی در شما تقویت می شه

شاید بعضی وقتا، به تنهایی رکاب زدن واسه آزادی از افکار منفی خوب باشه. ولی مطمئن باشین رکاب زدن در باشگاه و دریافت انرژی از افراد دیگری که مثل شما سعی می کنن، در روحیه ی شما اثر بهتری می ذاره. هادوبا می گه: «اگه شما با اراده سر کلاس بیایید، زمان ۴۵ دقیقه ای کلاس واسه شما مثل ۲۰ دقیقه میگذره. چون از کلاس لذت می برین. واسه مربیان لذت بردن شرکت کنندگان در کلاس مهمه. اونا سعی می کنن تا با واکنش مناسب نسبت به کسائی که تمرین می کنن، از ایجاد حس خستگی در اونا جلوگیری کنن.»

۸. شما کلاس رو با حس خوشحالی ترک می کنین

هادوبا می گه: «من سعی می کنم واسه پایان کار یک آهنگ پر انرژی انتخاب کنم تا افراد موقع ترک کلاس اون آهنگ رو به خاطر داشته باشن.»

انتخاب ورزش اسپینینگ نباید باعث شه که از ورزشای دیگر غافل شید. اما اگه شما سالم هستین و آسیب دیدگی ندارین، اضافه کردن این ورزش به بقیه تمرینات واسه تناسب اندام تون بسیار مفیده. اگه تصمیم به انجام ورزش اسپینینگ گرفتید، متعهدانه اونو بکنین. هادوبا می گه: «مهم نیس که چه روشی رو در ورزش اسپینینگ انتخاب کنین، اسپینینگ در هر شکلی که انجام شه واسه شما عالی هستش. ورزش اسپینینگ به شما کمک می کنه تا بدن سالم تری داشته باشین.»

منبع : huffingtonpost

 


دسته‌ها: آموزشی